Montaż elektrycznych lusterek w Polonezach Caro+/Atu+
Opisywany sposób montażu dotyczy oryginalnego produktu FSO-zapakowane w poniżej pokazane pudełko. Pełny komplet: 2x lusterko elektryczne, joystick ,zaślepka joysticka umożliwiająca montaż w polonezach tzw. ?minusach? wiązka przewodów, trójkątne zaślepki ręcznej regulacji , instrukcja montażu (model MR93)
Potrzebne do montażu:
-śrubokręt gwiazdkowy najlepiej z magnesem
-klucz płaski 10tka
-nożyk
-kilka szybkozłączek (wsuwek „damskich” ; oczkowa do masy” do przewodów
-sprawne palce
-zapasowe spinki do boczkow
-trochę wolnego czasu
Najlepiej wykonać to w dwie osoby.
No i jedziemy:
1) rozbieramy boczki drzwiowe i ściągamy zaślepki od ręcznej regulacji lusterek.
2) Rozbieramy dolna partię deski czyli część z przełącznikami i pokrętłem regulacji świateł:
oraz schowek.
2) demontujemy stare lusterka odkręcając dwie śrubki z każdej strony drzwi
3) wstawiamy nowe przykręcając je do drzwi i wprowadzając kabelki od nich do wnętrza drzwi.
Przystępujemy do podłączenia elektrycznego:
Rozciągamy wiązkę:
odnajdziemy na niej kabelki odpowiedzialne za poszczególne funkcje lusterek:
Od lewej:
czarny-masa
brązowy ?odpowiedzialny za zasilanie podgrzewaczy lusterek
żółto-czerwony ?zasilanie joysticka (podświetlenia)
czerwony- zasilanie regulacji luster
oraz kostkę w którą wpinamy joystick :
2)Przeciągamy przy pomocy drugiej osoby wiązkę nad kolumną kierownicy poprzez górę konsoli centralnej i części górnej deski ?powinno się ładnie schować.
3) Wystające złączki przeciągamy przez dziurkę od przewodów pod tapicerką podłogi uprzednio ściągając listewkę
4) przeciągamy kabelki przez dziurę w nadwoziu i gumy do drzwi
5) podpinamy złączki luster do tych wprowadzonych od wiązki ? nie da się ich pomylić . Punkty 3-5 wykonujemy również dla drzwi lewych pozostawiając na wierzchu jedynie kabelki połączeniowe wymienione powyżej oraz kostkę joya.
Następnie podłączamy te kabelki do odpowiednich miejsc w instalacji samochodu . W moim przypadku wykonałem to tak:
-czerwony zasilający: wpiąłem się pod wolny kabel prądowy od alarmu (fioletowy) w skrzynce bezpieczników.
Można również wykorzystać inny wolny kabelek ale to już trzeba dobierać się do licznika a z tym większy kłopot.
-czarny (masa) podpiąłem do jednej ze śrub przykręconej do nadwozia w okolicach regulacji świateł pod licznikiem
-czerwono ?żółty od zasilania joysticka wpiąłem do kabelka odpowiedzialnego za podświetlenie regulacji świateł (pomarańczowy)
-brązowy od podgrzewacza ?tutaj trzeba pamiętać ze trzeba wpiąć się przed bezpiecznik od ogrzewanej szyby ?znajdziemy go na tabliczce informacyjnej na pokrywie bezpieczników.
Podłączamy wtyczkę joysticka w odpowiednie styki na nim i możemy przystąpić do testów. Pewnym problemem okazuje się fakt, że po prawidłowym podłączeniu lusterek do instalacji kierunek ruchu poziomego lusterek nie odpowiada adekwatnym ruchom joysticka . Skąd taki problem? Nie wiadomo.
Kwestia przyzwyczajenia. Można to poprawić ale to już tylko dla elektryków-amatorów ? Można też zmienić sobie kolor podświetlenia regulatora. Najprościej jest wykonać to przez nałożenie na żaróweczkę silikonowego kapturka w odpowiednim kolorze. Bardziej ambitni mogą postarać się rozebrać regulator i założyć podświetlenie diodami LED w dowolnym kolorze.
Jeśli wszystko poprawnie podłączyliśmy możemy cieszyć się elektrycznymi lusterkami w naszym Plusie
Pozostaje nam złożenie wszystkiego do kupy i założenie trójkątnych zaślepek od ręcznej regulacji (należy wykonać nowe otwory w drzwiach na wkręty gdyż te oryginalne nie zgadzają się -dziwne)
Można również zaślepić oryginalne plusowe. Ja wykonałem to tak:
Mam nadzieje że ten artykuł pomoże Wam w montażu tego przydatnego gadżetu jakim są elektryczne lusterka.
SeBa