Wymiana pompy płynu chłodzącego
Czasem przychodzi taka chwila ze otwieramy maskę nie tylko po to by podziwiać silnik, ale po to by coś naprawić. A ze części w miarę używania się zużywają to chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć.
Pompę wody producent zaleca wymienić po 160tyś przebiegu razem z paskiem zębatym o ile wcześniej nie ulegnie awarii.
Opiszę tu wymianę samej pompy.
Pierwszą czynnością, jaką musimy przeprowadzić będzie spuszczenie płynu chłodniczego. Otwieramy zawór nagrzewnicy na max.
Najwygodniej łapać go w jakąś miseczkę. Odłączamy klemę akumulatora( po części dla bezpieczeństwa, po części przeprowadzimy reset komputera przy okazji)
Dalsze prace można przeprowadzić bez demontażu chłodnicy, lecz wymagać będzie to nie lada zręczności.
Ja postanowiłem wymontować ją, co mocno ułatwiło pracę.
Odkręcamy opaski na przewodach wchodzącym i wychodzącym z chłodnicy oraz na trójniku. Odkręcamy dwa wsporniki górne chłodnicy. Rozłączyć należy przewody czujnika temperatury oraz wtyczkę zasilania wiatraka.( W wersji z 2 wiatrakami należy odłączyć oba czujniki i oba wiatraki).
Teraz możemy ostrożnie wyciągnąć chłodnicę
Odkręcamy śruby mocujące pokrywę rozrządu. (Najlepiej kluczem nasadowym 8mm)
Po zdjęciu osłony (nasadowym kluczem 13) odkręcamy 3 śruby mocujące oryginalny wspornik silnika. Będzie on utrudniał dostęp by odkręcić pompę(żółty kolor na zdjęciu).Po jego zdjęciu trzeba uważać na gumową uszczelkę między dolną jego krawędzią a dolną osłoną by się nie zgubiła.
Ustawiamy koła rozrządu znakami do siebie, napisem w lewą stronę patrząc od przodu silnika.
Następną czynnością jest odkręcenie śruby ustalającej rolki napinacza i zdjęcie sprężynki.(Klucz 8/ oznaczonej kolorem zielonym/).
Teraz luzujemy śrubę z łbem walcowym znajdującą się wewnątrz rolki napinacza(kolor czerwony). Należy ją jedynie zluzować by luz był jak najmniejszy a rolka po zdjęciu sprężyny swobodnie opadła. Najlepsza do tej czynności będzie końcówka nimbusowa klucza nasadowego i długa pokrętka, gdyż ta śruba potrafi dość mocno się trzymać.
Gdy już rolka opadnie należy zsunąć pasek rozrządu.
Teraz 5 śrub mocujące pompę wody, oraz śrubę mocującą osłonę plastikową do tylnej części pompy (oznaczone kolorem niebieskim). Po pompa jest na 2 kołkach ustalających, z których po odkręceniu ją zdejmujemy.
Zakładamy na nową pompę uszczelkę typu o?ring. Najlepiej posmarować ja pastą silikonową ewentualnie smarem.
Zakładamy pompę na kołki ustalające i dokręcamy śruby dociągając na krzyż.
Zakładamy pasek zębaty. Na pompę napinacz i koła. Wsuwając go wpierw do połowy a gdy już najdzie dociskając go by nie wystawał poza obrys kół.
Wkręcamy śrubkę ustalającą napinacza, (lecz nie dokręcamy by rolka swobodnie chodziła) i zakładamy sprężynkę.
Kluczem 22 kręcimy kołem pasowym silnika zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Do tej czynności dobrze jest wykręcić świece, gdyż kompresja będzie powodowała odbijanie i w konsekwencji cofanie się napinacza. Przekręcamy kołem 4 obroty rolka w tym czasie będzie się ruszała niwelując naprężenia. Nie należy sprawdzać napięcia paska palcem. Przytrzymujemy napinacz w tej pozycji.
Następnie dokręcamy śrubkę ustalającą i dokręcamy śrubę z łbem walcowym znajdującą się rolce (35Nm). Wkręcamy świece.
Zakładamy wspornik i dokręcamy (pilnując uszczelki), oraz plastikową osłonę rozrządu.
Montujemy chłodnicę (pamiętając o zakręceniu korka i podłączeniu czujnika i wentylatora).
Gdy już jest zamocowana i wszystkie 3 przewody dokręcona, wlewamy do zbiorniczka wyrównawczego 4 Litry płyny chłodniczego przeznaczonego do aluminium( Przy okazji wymiany pompy dobrze jest wymienić i płyn).
Sprawdzamy szczelności i czy nigdzie nic nie cieknie.
Uruchamiamy silnik nie włączając żadnych urządzeń elektrycznych i nie ruszając pedału gazu.
Czekamy aż uruchomi się wentylator a układ samoczynnie odpowietrzy. Przez ten czas wskazówka temperatury może podnieść się, ponad 90, lecz z chwilą pełnego otwarcia termostatu wróci do normy. ( Pełne odpowietrzenie układu nastąpi po przejechaniu kilku kilometrów z włączonym ogrzewaniem).
Po rozgrzaniu sprawdzamy ilości płynu w razie potrzeby uzupełniamy do znaku
(UWAGA otwieranie korka zbiornika wyrównawczego na rozgrzanym silniku grozi poparzeniem!!!)
Lepiej kilka chwil odczekać.
Nadszedł czas jazdy testowej, podczas której silnik całkowicie się odpowietrzy. Po kilku kilometrach spokojnej jazdy należy ponownie sprawdzić poziom płyny chłodzącego i w razie potrzeby dolać. Uspokojenie się wskazań temperatury będzie świadczyć o odpowietrzeniu.
Sprawdzamy ponownie czy nie pojawiają się wycieki.
Jeśli wszystko jest w porządku i po kilku następnych kilometrach temperatura jest na normalnym poziomie a płynu nie ubywa możemy czuć radość własnoręcznie wykonanej naprawy.
Koszty
Pompa wraz z uszczelką – 96zł(nowa)
Płyn chłodniczy Qal 5litrów – 49zł
Czas naprawy Ok. 2,5 godz.
Pozdrawiam
Van#1860
Prosiłym jesli istnieje możliwosć o wrzucenie fotek jeszcze raz bo mam właśnie ten problem… nie wiem jak zblokowac zębatki…